Kommunikasjon handler om å formidle et budskap. Effektiv kommunikasjon oppstår når den som hører eller leser et budskap (mottakeren), oppfatter det samme som den som snakker eller skriver (senderen) ønsker å formidle.
Både sender og mottaker er ansvarlig for at det riktige budskapet både er sendt og oppfattet.
Kommunikasjon dreier seg imidlertid om mer enn bare prating og skriving. Hvordan man ser ut, stemmeleie, ansiktsutrykk og kroppsspråk er også viktig.
Faktisk så formidler ord f.eks. bare 30% av kommunikasjonen i en samtale mellom to personer! (Verbalt vs. nonverbalt.)
Det å sende et budskap er bare halve regnestykket. Velg både de rette ordene og det rette stemmeleiet slik at budskapet ditt blir oppfattet riktig. Sørg for at mottaker ikke behøver å gjette hva du egentlig forsøker å si. Mottaket er den siste halvdelen av regnestykket. Om du ikke forstår, så still spørsmål.
Når du formidler informasjon må du unngå å blande uviktig informasjon inn sammen med viktig informasjon, slik at mottaker ikke går glipp av det viktige. Når du formidler en mening, sørg for at mottaker forstår at det er en mening og ikke fakta. Gjør også klart hvem sin mening det er, enten det er din eller noen andre sin.
Noe informasjon må deles før det er for sent. Har du noen gang sagt; ”hadde bare noen gitt beskjed”?
God kommunikasjon virker begge veier og det er alltid anger involvert hver gang du må si; “hadde jeg bare fortalt det til noen…”.
Å lytte er en kunst og den kan utvikles. Ikke avbryt den som snakker før han eller hun har uttrykt ferdig sin idè eller tanke. En god lytter ikke bare lærer mer, men gir også et godt inntrykk.
Kommunikasjonens seks ledd:
- Du har tanker (idèer, følelser, intensjoner) du ønsker å formidle.
- Du formulerer disse tankene til et budskap som egner seg for formidling.
- Du formidler budskapet gjennom en kanal (verbalt eller nonverbalt).
- Den du formidler budskapet til (mottaker) mottar budskapet (om han eller hun følger med…).
- Mottakeren fortolker meningen med budskapet. Fortolkningen er avhengig av mottakerens forståelse av innholdet og din intensjon.
- Mottakeren responderer internt til hans eller hennes fortolkning av ditt budskap.