
Når Norges Toppidrettsgymnas og helsegründer Louise Mohn nå går sammen for å senke barrierene inn mot NTG sitt idrettsskoleløp, er det et signal med ringvirkninger langt utover toppidretten. For Skole•Idrett er dette et inspirerende eksempel på hvordan idrett kan brukes som verktøy for inkludering, fellesskap og utvikling av egenskaper for livet.
Idrett har alltid vært mer enn prestasjon. Den handler om fellesskap, tilhørighet og personlig vekst – om å lære seg å samarbeide, vise omsorg, håndtere motgang og feire andre. I dette landskapet har Norges Toppidrettsgymnas (NTG) lenge hatt en sentral rolle som utviklingsarena for unge talenter.
Men nå tar NTG og Louise Mohn et modig steg videre: sammen vil de gjøre idrettens læringsarena tilgjengelig for flere – også for dem som ikke har de økonomiske forutsetningene til å følge drømmen om en idrettsrettet skolehverdag.
Gjennom stipendordningen “I Care Scholarship”, finansiert av Mohn, kan ungdom med høy sosial kompetanse og sterkt samfunnsengasjement nå få muligheten til å bli en del av NTG-fellesskapet, uavhengig av familieøkonomi. Dette er et initiativ som kombinerer sosial rettferdighet med idrettens verdier – og som viser hvordan ansvar og fellesskap kan få praktiske uttrykk i utdanningssystemet.
“Dette er ment som en håndsrekning til talentfull ungdom som tar ansvar for lokalmiljøet og fremstår med høy sosial kapital,” sier Mohn. “Jeg ønsker å bruke idrett som et verktøy for å bekjempe sosialt utenforskap.”
For Skole•Idrett representerer dette initiativet mer enn en enkel stipendordning. Det er et tydelig bevis på at idrettens verdigrunnlag har kraft til å skape sosial bevegelse – i praksis, ikke bare i ord.
Skole•Idrett jobber for at alle elever skal få oppleve de positive effektene av organisert idrett, uavhengig av bakgrunn eller ferdighetsnivå. Gjennom skolebaserte, inkluderende idrettstilbud får ungdom muligheten til å utvikle både fysisk og sosial kompetanse – og bygge egenskaper som samarbeid, ansvarsfølelse, respekt og utholdenhet.
Når NTG og Louise Mohn nå viser hvordan idrett kan være en arena for integrering og sosial mobilitet, gir det oss håp og inspirasjon i arbeidet med å gjøre det samme innenfor den ordinære skolehverdagen.
Vi ser på dette som et lite, men betydningsfullt skritt i samme retning – et bevis på at idrett kan forandre liv, når den brukes som verktøy for fellesskap, læring og personlig utvikling.
“Vi i Skole•Idrett er dypt imponert over arbeidet Louise Mohn gjør gjennom både Meteva Sport & Helse og Nextgen Neighbor Network,” sier Jon Torstein Bakken, initiativtakeren bak Skole•Idrett, “ og dette samarbeidet mellom Mohn og NTG viser i praksis hvordan verdier som omsorg, ansvar og sosial kapital kan få reell betydning for ungdoms liv. Vi heier på dette – og gleder oss til å bygge videre på samme verdigrunnlag i skolene.”
For oss er dette ikke bare en god nyhet – det er en inspirasjon. Fordi hver gang idretten blir brukt til å løfte mennesker, blir samfunnet litt sterkere.
Skole•Idrett

