«Din karaktèr er en kombinasjon av egenskaper, ferdigheter og trekk som utgjør din person til forskjell fra alle andre.» – Jon T. Bakken
Egenskaper for Livet er et sett med ferdigheter og egenskaper som er viktige å utvikle på en god måte. Det er disse som legger grunnlaget for vår karakter, altså hvem vi er og hvem vi vil være i fremtiden.
Karakterutvikling
En definisjon på din “karakter” kan du lese over. Trekk handler om hvordan du ser ut, slik som f.eks. frisyre, øyefarge, klesstil o.s.v. Egenskaper handler om personlighet, f.eks. om du er snill og vennlig eller
uvennlig og aggresiv, omsorgsfull eller selvsentrert og egoistisk, o.s.v. Ferdigheter handler om hva du kan, slik som f.eks. å sette og nå mål, håndtere tid, kommunisere, samarbeide, o.s.v.
Alle har vi nytte av å forbedre oss både i forhold til egenskaper og ferdigheter, og som deltaker på skolelaget vil du lære mye mer om hvordan du kan gjøre det på en god måte.
Læring, og hvordan du lærer best
Hver av oss har våre egne interesser, ferdigheter og evner. På samme måte som at du gjerne utmerker deg best i èn idrett, eller på èn posisjon på banen, har du også èn måte å lære på som utmerker seg best. Fordelene ved å kjenne til den beste måten du lærer på er at det vil hjelpe deg til suksess både i forhold til utdanningen din og idretten din. Det vil hjelpe deg til å ta til deg ny informasjon og kunnskap på en måte som gir deg gode opplevelser både i klasserommet og på banen.
Visuelt – du foretrekker å se/lese. • Gjør detaljerte notater • Bruk visuelle hjelpemidler (bilder, etc.) • Merk informasjon med forskjellige farger. • Sitt fremme i klasserommet. | Auditivt – du foretrekker å høre. • Gjør lekser sammen med en venn. • Bruk gjerne opptaker. • Les tekst, spørsmål og svar høyt. • Sitt fremme i klasserommet |
Taktilt – du foretrekker å berøre og føle på. • Bygg modeller, lag tankekart. • Skriv notater flere ganger. • Bruk en finger til å følge ordene du leser. • Ta på “kunnskapen”, ikke bare se. | Kinestetisk – du foretrekker å bevege deg i/rundt og delta i/på. • Bruk kroppen så mye som mulig. • Bruk huskekort, lag tankekart. • Lær ny kunnskap mens du beveger deg. • Organiser kunnskapen ved å snu på setningene. |
Du lærer best når du benytter alle metodene i læringen. De absolutt fleste av oss har likevel èn måte vi lærer på, som fungerer litt bedre enn de andre.
Det kan være litt vanskelig å finne ut hvordan du lærer best, men jo mer du tenker over de situasjonene du er i hvor og du kan/skal lære noe, jo raskere vil du kunne finne ut hvordan du best lærer.
Egenskaper for Livet handler jo egentlig om «læring for livet«, og Skole·Idrett er en veldig god plattform for både læring av, og refleksjon rundt, de tretten ferdighetene og egenskapene programmet fokuserer på. Når disse er på plass i «verktøykassen» din, vil du fort merke at både hverdagen, og livet ellers, blir litt enklere å hanskes med, og du vil:
• bli bedre organisert
• kunne sette og nå mål
• forbedre holdning, selvtillit, selvbilde, motivasjon og samhandlingsevne
• strebe for å få det best mulige resultat
• oppnå suksess!
Dette er de tretten egenskapene for livet programmet rettet forkus imot;
(du kan lese mer om hver av dem ved å følge lenkene bak begrepene)
Disiplin og ansvarlighet | Disiplin innebærer å gjøre det rette til rett tid og i rett rekkefølge. Det er en mental selvkontroll som vi bruker til å styre eller endre adferd, lære noe eller å trene til noe. Ansvarlighet innebærer å ta konsekvensen av egne handlinger og valg. |
Holdning, selvbilde og motivasjon | Positiv holdning innebærer å ha selvtillit, være optimistisk og ha fokus på det positive. Selvbilde dreier seg om vår oppfatning av oss selv. Motivasjon er det som får oss til å være energisk, ambisiøs og ha evnen til å få ting gjort uten å la oss forstyrre av andre. |
Emosjonell intelligens | Emosjonell intelligens handler om følelser. Det handler om hvor effektivt vi direkte, ærlig og hensiktsmessig har gitt uttrykk for våre tanker, følelser og oppførsel når vi samhandler med andre. |
Kommunikasjon | Kommunikasjon handler om å formidle et budskap. Effektiv kommunikasjon oppstår når den som hører eller leser et budskap (mottakeren), oppfatter det samme som den som snakker eller skriver (senderen) ønsker å formidle. |
Å ta valg | Å ta valg handler om den prosessen som fører frem til de handlinger og beslutninger vi gjør hele tiden, hver dag. |
Målsetting | For å nå mål må man ha mål. Målsetting handler om å sette opp konkrete, målbare og tidsbestemte mål, enten det dreier seg om det skolefaglige, som utøver eller som medmenneske. |
Tidshåndtering | Tiden er den dimensjonen hvor all tenking og handling foregår i. Ingen tanke eller handling er mulig uten tiden. Tid kan ikke lagres eller samles opp. Den må brukes etterhvert som den går. Hvert øyeblikk som passerer er borte for alltid. |
Sportslighet | Sportslighet handler om holdninger og væremåte. Det innebærer blant annet å opprettholde selvkontroll i situasjoner hvor andre er involvert, samt å respektere både autoritet, medspillere og motstandere. |
Etikk og verdier | Etikk handler om verdier, både gode og dårlige, rett og galt og moralsk adferd. Verdier handler om de grunnlegende tanker og meninger vi har, både som enkeltmennesker og mennesker i en sosial gruppe. |
Forberedelse | Forberedelse er handlingene vi foretar oss i forkant av en situasjon, slik at innsatsen vår i den situasjonen gir et mest mulig positivt resultat og minst mulig negative konsekvenser. |
Teamwork (samarbeid) | Samarbeid handler om det arbeidet to eller flere personer gjør sammen for å oppnå et felles mål. |
Egen helse | Vi tar vare på helsen vår når vi bruker hodet og kroppen til å ta gode og positive valg for å forsterke vår fysiske og psykiske velvære. |
Aktiv samfunnsdeltagelse | I det øyeblikket vi, for eksempel, engasjerer oss i det lokale idrettslaget som mer enn en utøver (trener, styremedlem, i arbeidsgruppe, osv.), så er vi en aktiv samfunnsdeltaker. |